BLOG

Leerdoelen en taxonomie

Door Loes van Gemert | april 10, 2021 |

Op welk niveau zitten je verwerkingsopdrachten? Bekijk onderstaande indeling en bepaal welke vragen jij voornamelijk aan je studenten stelt.

Lees verder

Mindset

Door Loes van Gemert | april 10, 2021 |

Lees vooral onderstaande niet bij – GEEN TIJD – GEEN INTERESSE Koekeloer en scroll dan niet verder in dit bericht. Ben je wel bereid, geïnteresseerd en gemotiveerd om te leren? Lees dan verder. Google: een grote wandelende bieb over grenzen verleggen: mindset. Zelfs een compendium is er te vinden over hoe je je mindset kunt…

Lees verder

Check, check, dubbelcheck

Door Loes van Gemert | maart 4, 2021 |

Ik ben een blij ei als ik kan maken, maken, maken. Ik krijg dan superveel energie. Het kan dan zo zijn dat ik tot midden in de nacht opga in het ontwerpen van werkvormen en lessen. Het maken van effectieve didactische lesmaterialen zorgt dat ik meer rust, ruimte en mogelijkheden heb tijdens mijn les. Als…

Lees verder
Loes-ebook

Speciaal voor jou

Ik ben Loes en ik begeleid docenten om ze stevig in hun schoenen te laten staan tijdens de uitvoering van ons prachtige vak. Ik ben ervan overtuigd dat jij het verschil maakt.

Activerende didactiek en het ontwerpen van werkvormen zijn een van mijn expertises. Het maken van effectieve didactische lesmaterialen zorgt dat jij meer rust, ruimte en mogelijkheden krijgt tijdens je les.

Wat ik afgelopen jaren tijdens de lesbezoeken van honderden docenten heb gemerkt is dat het afronden van de les een ondergeschoven kindje is. Het evalueren van de les is iets waar veel ruimte voor verbetering mogelijk is. Evalueren is van onschatbare waarde aangezien het je enorm veel informatie geeft hoe je studenten het onderwijs ervaren. In dit gratis e-book leg ik de nadruk op hoe je aandacht kunt geven aan evalueren als lesafsluiting.

Bah, wat een verschrikkelijk kleutergedrag heb jij!

Door Loes | augustus 5, 2019 |

Heb jij dit weleens gezegd of gedacht? Ben je eerlijk? Heb jij weleens niet geantwoord en weggekeken terwijl iemand iets aan je vroeg? Gedurende de dag nemen wij diverse rollen aan als persoon. Op school heb ik de rol als docent en collega. Eenmaal thuisgekomen heb ik de rol van moeder en partner. Komt er…

Lees verder
Loes van Gemert

Hoe je in 5 stappen een jaaroverzicht maakt

Door Loes | juli 1, 2019 |

Hallo zeg, wat vliegt de tijd! Voor mij, regio Zuid, zijn de allerlaatste schoolweken aangebroken. Mijn laatste lesdag voor schooljaar 2018-2019 heeft afgelopen week plaatsgevonden. De aankomende weken staan in het teken van afronden en vooruit kijken. Als er een ding is waar ik mijzelf het afgelopen jaar echt op heb gefocust, is het zelfontwikkeling.…

Lees verder
Didactiek loes van gemert

Digitale didactiek

Door Loes | april 18, 2019 |

7 jaar geleden – april 2012- werd mijn eerste blog gepubliceerd. Spring in de digitale didactiek. Het was een blog naar aanleiding van een interview met Ashwin Brouwer over het ontstaan en het maken van Social media in het mbo Mocht je het platform nog niet kennen kijk er zeker eens op! “Het is een…

Lees verder

April

Door Loes | april 5, 2019 |

De maand april staat voor de deur. April, voor jou misschien gewoon één van de twaalf maanden van het jaar. Voor mij is April niet zomaar een van de twaalf maanden. Sinds 2013 is het een maand met een emotioneel gekarteld randje. April, een maand die mij met weemoed laat terugdenken aan een overleden collega…

Lees verder
Ideeen loes van gemert

Controleer je lesvoorbereiding met deze checklist

Door Loes | maart 1, 2019 |

Een goede voorbereiding van de les is het halve werk. Maar hoe vaak schiet die voorbereiding er niet bij in? Vaak hebben andere zaken voorrang; voor het van te voren doordenken van de les wordt vaak niet genoeg tijd genomen. Ebbens & Ettekoven (2005) schrijven hierover: “…docenten die jaar in jaar uit met dezelfde methode werken,…

Lees verder
Blog rad uitleg

Hoe kun jij je lesontwerp een draai geven?

Door Loes | februari 5, 2019 |

Vraag jij je geregeld af hoe jij nog meer kan zorgen dat je studenten actief mee doen tijdens de les? Wil jij studenten inspireren met je lessen? In dit artikel staat breindidactiek centraal: didactiek op basis van het functioneren van het brein. De afgelopen jaren zijn er steeds meer ontdekkingen gedaan op het gebied van…

Lees verder
Uitdagen-studenten

Hoe je studenten uitdaagt om te leren

Door Loes | januari 31, 2019 |

Afgelopen weken heb ik met meerdere collega docenten gesprekken gevoerd over een van de gesprekskaarten: Wat is er nodig om in de leerstand te komen?  Het waren leerzame gesprekken met diverse deelvragen waarbij ik jullie deelgenoot wil maken van één van de modellen die ter sprake kwamen. Ken je het model “the Learning Pit” van James Nottingham? Weet je welk model ik…

Lees verder
Positive-vibes

Positive vibes

Door Loes | januari 14, 2019 |

“Ik vind je er kleurrijk en stralend uitzien” “Wat heb ik genoten om te luisteren naar je presentatie” Ik las in een artikel dat het volgende week vrijdag –  1 maart 2019- Complimentendag is. De eerste gedachte die erin mij opborrelde: Is daar ook al een speciale dag voor nodig? Ik houd ervan om elke…

Lees verder
Reflectie

Het einde van het jaar: reflectie

Door Loes | december 17, 2018 |

Nog een laatste slok koffie giet ik naar binnen voordat ik de deur uitga. Buiten is het ijzig koud en pikkedonker. Verrast door de bevroren autoruiten ga ik op zoek naar een krabber. Het is alweer even geleden dat de autoruiten zo bevroren waren. De motor draait als ik met verkrampte en koude handen de laatste restjes…

Lees verder
Boek: Hoera ik sta voor de klas

Hoera ik sta voor de klas!

Door Loes | december 1, 2018 |

Mijn bijdrage aan Hoera ik sta voor de klas! De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. De salarissen zijn te laag, de werkdruk is te hoog, de constante veranderingen zijn niet bij te benen, de klassen zijn te groot, de kinderen zijn te lastig en de ouders staan…

Lees verder

Laat een reactie achter