BLOG

10 tips

10 tips om te bouwen aan je zelfvertrouwen

Door Loes van Gemert | december 28, 2020 |

Je (her)kent vast een leerling, een collega of iemand in je omgeving die zelfverzekerd voor een volle zaal een sprankelende presentatie geeft. Het lijkt zo vanzelf te gaan dat je je wellicht afvraagt: Hoe dan? Zelfvertrouwen: voor de één is het vanzelfsprekend terwijl de ander nog een flinke dosis vertrouwen in zichzelf kan gebruiken. Ik…

Lees verder

Loopbaanoriëntatie: beroepsomgevingen

Door Loes van Gemert | november 15, 2020 |

Waar de een al van jongs af aan weet welk beroep hij wil, weet de ander het absoluut niet. Om te oriënteren op mogelijke beroepen maak ik graag gebruik van beeldmateriaal. Beeldmateriaal biedt heel veel mogelijkheden om leerlingen te activeren en in gesprek te komen. Eerder liet ik je de zoek de 10 beroepen zien…

Lees verder

Wie schrijft die blijft

Door Loes van Gemert | november 15, 2020 |

Over ruim 5 weken is het Kerst Ik kan het haast niet geloven dat het over ruim 5 weken 1e Kerstdag is.Voor de een is het een fantastische tijd om samen te zijn met geliefden. Voor de ander is het een confronterende – en eenzame tijd, omdat geliefden gemist worden. Kerst 2020 zal net als…

Lees verder
Loes-ebook

Speciaal voor jou

Ik ben Loes en ik begeleid docenten om ze stevig in hun schoenen te laten staan tijdens de uitvoering van ons prachtige vak. Ik ben ervan overtuigd dat jij het verschil maakt.

Activerende didactiek en het ontwerpen van werkvormen zijn een van mijn expertises. Het maken van effectieve didactische lesmaterialen zorgt dat jij meer rust, ruimte en mogelijkheden krijgt tijdens je les.

Wat ik afgelopen jaren tijdens de lesbezoeken van honderden docenten heb gemerkt is dat het afronden van de les een ondergeschoven kindje is. Het evalueren van de les is iets waar veel ruimte voor verbetering mogelijk is. Evalueren is van onschatbare waarde aangezien het je enorm veel informatie geeft hoe je studenten het onderwijs ervaren. In dit gratis e-book leg ik de nadruk op hoe je aandacht kunt geven aan evalueren als lesafsluiting.

Ideeen loes van gemert

Controleer je lesvoorbereiding met deze checklist

Door Loes | maart 1, 2019 |

Een goede voorbereiding van de les is het halve werk. Maar hoe vaak schiet die voorbereiding er niet bij in? Vaak hebben andere zaken voorrang; voor het van te voren doordenken van de les wordt vaak niet genoeg tijd genomen. Ebbens & Ettekoven (2005) schrijven hierover: “…docenten die jaar in jaar uit met dezelfde methode werken,…

Lees verder
Blog rad uitleg

Hoe kun jij je lesontwerp een draai geven?

Door Loes | februari 5, 2019 |

Vraag jij je geregeld af hoe jij nog meer kan zorgen dat je studenten actief mee doen tijdens de les? Wil jij studenten inspireren met je lessen? In dit artikel staat breindidactiek centraal: didactiek op basis van het functioneren van het brein. De afgelopen jaren zijn er steeds meer ontdekkingen gedaan op het gebied van…

Lees verder
Uitdagen-studenten

Hoe je studenten uitdaagt om te leren

Door Loes | januari 31, 2019 |

Afgelopen weken heb ik met meerdere collega docenten gesprekken gevoerd over een van de gesprekskaarten: Wat is er nodig om in de leerstand te komen?  Het waren leerzame gesprekken met diverse deelvragen waarbij ik jullie deelgenoot wil maken van één van de modellen die ter sprake kwamen. Ken je het model “the Learning Pit” van James Nottingham? Weet je welk model ik…

Lees verder
Positive-vibes

Positive vibes

Door Loes | januari 14, 2019 |

“Ik vind je er kleurrijk en stralend uitzien” “Wat heb ik genoten om te luisteren naar je presentatie” Ik las in een artikel dat het volgende week vrijdag –  1 maart 2019- Complimentendag is. De eerste gedachte die erin mij opborrelde: Is daar ook al een speciale dag voor nodig? Ik houd ervan om elke…

Lees verder
Reflectie

Het einde van het jaar: reflectie

Door Loes | december 17, 2018 |

Nog een laatste slok koffie giet ik naar binnen voordat ik de deur uitga. Buiten is het ijzig koud en pikkedonker. Verrast door de bevroren autoruiten ga ik op zoek naar een krabber. Het is alweer even geleden dat de autoruiten zo bevroren waren. De motor draait als ik met verkrampte en koude handen de laatste restjes…

Lees verder
Boek: Hoera ik sta voor de klas

Hoera ik sta voor de klas!

Door Loes | december 1, 2018 |

Mijn bijdrage aan Hoera ik sta voor de klas! De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. De salarissen zijn te laag, de werkdruk is te hoog, de constante veranderingen zijn niet bij te benen, de klassen zijn te groot, de kinderen zijn te lastig en de ouders staan…

Lees verder
Vergeet je niet

Vergeet je niet?

Door Loes | november 16, 2018 |

Op een druilige herfstdag sta ik met mijn mentorklas voor het zoveelste leslokaal. De leerlingen mopperen wat en ik hoor iemand zeggen: “Staat het rooster op shuffle ofzo? Kunnen we niet in één lokaal blijven?” Ik krijg een grijns op mijn gezicht bij het horen van al die opmerkingen als ik met drie volle tassen…

Lees verder

Vandaag is traagdag

Door Loes | oktober 14, 2018 |

Wanneer maak jij tijd voor je eigen ontwikkeling? Tijd is voor iedereen gelijk. Toch ervaart iedereen tijd anders. Beleving van tijdsdruk is een hot issue. Het aantal uitgebluste mensen neemt schrikbarend toe en de leeftijd wanneer overmatige stress wordt ervaren lijkt steeds jonger van leeftijd te worden. Het lijkt wel of alles steeds snel moet.…

Lees verder
Bildung2018

Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018

Door Loes | augustus 5, 2018 |

Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018Zondag 5 augustus 2018  Als je de bildungsscheurkalender hebt kun je op 5 augustus 2018 mijn bijdrage lezen. De bildung scheurkalender bevat 365 inspirerende uitspraken. Iedere bijdrage zet aan tot nadenken. De uitspraken worden op de achterzijde in prachtige mini-essays toegelicht door 365 experts die werken in het onderwijs of voor het…

Lees verder

Laat een reactie achter