Hoe kun jij je lesontwerp een draai geven?

Vraag jij je geregeld af hoe jij nog meer kan zorgen dat je studenten actief mee doen tijdens de les? Wil jij studenten inspireren met je lessen?

In dit artikel staat breindidactiek centraal: didactiek op basis van het functioneren van het brein.

De afgelopen jaren zijn er steeds meer ontdekkingen gedaan op het gebied van de werking van het brein. Het goede nieuws is dat onze hersenen zich kunnen blijven ontwikkelen door gerichte training. Vroeger dacht men dat rond je 25ste je hersenen langzaam afstierven. Ook al weten we steeds meer over het brein er is ook nog veel te ontdekken.

Gerjanne Dirksen heeft het BCL (Brein Centraal Leren) model ontwikkeld. Dit is een praktisch model gebaseerd op zes breinprincipes. Hoe beter opleiders deze principes toepassen in hun lessen, hoe beter leerlingen over kunnen gaan tot leren. Geen intuïtief lesgeven dus, maar lesgeven gebaseerd op onderzoek naar de werking van het brein.

De breinprincipes op een rij:

Structurerende breinprincipes

  • Focus: Maak het aandachtig, nuttig, voorstelbaar en realistisch
  • Herhaal: Herhalen, oefenen, spreiden en pauzeren
  • Voortbouwen: Activeer voorkennis en reflecteer
  • Activerende breinprincipes
  • Emotie: Maak het spannend en uitdagend.(Wees een dopamine dealer)
  • Creatie: Actief aan de slag en dieper laten nadenken
  • Zintuiglijk rijk: Zet zoveel mogelijk zintuigen in en laat bewegen

Opdracht

Kies een les die je binnenkort gaat geven. Geef je les een breinvriendelijke draai door één van de zes breinprincipes toe te passen. Welke van de zes kies je?

Blogafbeelding

Wil je meer weten?

· Bestel dan het boek: Breindidactiek

Het boek bestaat uit 3 delen. Het eerste deel gaat over neuromythen en het brein, deel 2 over ‘alle zes in een les’,

Deel 3 behandelt de zgn. ASOOO- benadering. Tot slot is er ook nog een samenvatting. Naast de breinprincipes staat de ASOOO benadering centraal': A = Autonomie, S = Status, OOO = Overtuiging over ontwikkelbaarheid. Het brein staat open voor leren als de docent de autonomie en status verhoogt bij de leerlingen (bijvoorbeeld door ze invloed en keuzemogelijkheden te geven) en wanneer de overtuiging er is, dat je ergens beter in kunt worden.

· John Medina heeft het boek breinmeester (brainrules) geschreven.

Hierin onthult hij hoe je dankzij nieuwe inzichten uit breinonderzoek beter kunt onthouden, werken en leren.

Laat een reactie achter