Skip to content
Website-Loes-Salespagina-Loes-3

Hallo, ik ben Loes,

Ik ben MBO-docent Economie en vertrouwenspersoon voor docenten en trainers.

Ongeveer twaalf jaar geleden had ik nooit gedacht dat jij dit stuk zou lezen. Ik had net de overstap gemaakt van het basisonderwijs naar het MBO-onderwijs. Er kwamen zoveel nieuwe dingen op mij af. De overstap was overweldigend ondanks mijn leservaring. Regelmatig heb ik gedacht dat ik ongeschikt was als docent. Lukte het ene dan mislukte het andere. Het was een periode van vallen en opstaan en van vooral niet opgeven. Ik noemde mij gekscherend de houterige CHA CHA CHA leerling, die de eerste passen van de dans onder de knie probeerde te krijgen. Ik werd er zenuwachtig van dat ik geen grip had om mijn handelen. Vaak had ik het idee dat ik een beetje van dit en een beetje van dat aan het doen was zonder stil te kunnen staan waarom en wat ik deed. Je weet namelijk niet wat je niet weet. Tot dat iemand je er attent op maakt.

Zeven jaar geleden kwam er een switch in mijn loopbaan.

Ik solliciteerde naar de functie als coach van een verandertraject:
Veranderende leerling – veranderende docent.
Ik werd inderdaad aangenomen als kartrekker van het grootschalig en meerjarig innovatieproject waar het hele docententeam bij betrokken werd.
Jij als docent weet hoe divers het takenpakket van een docent kan zijn. Toch blijft het geven van een impactvolle les de kern van ons vak. De kern van het project richt zich dan ook op het uitbouwen van het pedagogische - en vakdidactische handelingsrepertoire van de docent.

Als intern trainer heb ik dus al zeven jaar het voorrecht om mijn 100 collega's te ondersteunen in hun eigen professionele ontwikkeling als bekwame docent. Ik organiseer groepsbijeenkomsten rondom thema's waar behoefte aan is. Lessen van collega's worden via intervisie bijgewoond, geobserveerd en nabesproken. Alle activiteiten die ik initieer zijn ervoor om de ander verder te helpen. Kun jij je voorstellen hoe gaaf en uitdagend dat proces is? Je ziet immers hoe je collega’s een groeiproces doormaken. Ik geniet er met volle teugen van.

Het project heeft mijn docentschap op allerlei fronten een enorme boost gegeven en dat gun ik jou ook. Er moet altijd iemand zijn die begeleiding biedt in de professionele ontwikkeling. Iemand die aanmoedigt en iemand die in de ander zijn willen en kunnen gelooft. We kunnen niet zonder elkaar groeien en ontwikkelen. We hebben elkaar nodig. Samen is voor mij een van de sleutels voor een stevig fundament.

Qoute ghandi

Het ontstaan van Loes van Gemert Lesontwerp

Jij als docent doet er natuurlijk ook alles aan om het leerproces van je studenten aan te wakkeren.

Maar wie is er voor jou? Wie helpt jou?

Jij, die het sterkst invloed heeft op het leren van studenten, jij die positieve invloed hebt door je professionele expertise. Jij bent super belangrijk. Zoals jij het verschil maakt voor je studenten zo wil ik jou inspireren en uitdagen om je professioneel te blijven ontwikkelen.

Daarom heb ik in 2016 Loes van Gemert Lesontwerp opgericht, omdat ik aan de ene kant de overstap van de lerarenopleiding naar de praktijk te groot vond. En aan de andere kant gaat je eigen ontwikkelingsproces natuurlijk ook door. Om nu niet iedereen zijn eigen wiel te laten uitvinden is er Loes van Gemert Lesontwerp. Ik geniet ervan om te zien hoe snel het actierepertoire van mijn collega’s zich uitbreidt en hoe wij samen kunnen genieten van de onderlinge uitwisselingen van tips en trucs en de vruchten die dat afwerpt.

Ook al is er nu een lerarentekort en investeren scholen misschien niet veel in de startende - en zittende docenten daar mag jij niet onder lijden. Dat mag niet gebeuren, want docenten bepalen de kwaliteit van het onderwijs.

Kortom, met onze expertise en begeleiding willen wij bijdragen aan de professionele ontwikkeling van docenten zoals jij, zodat jij lessen kan verzorgen zonder dat jij steeds ervaart het wiel te moeten uitvinden.

Kortom, met onze expertise en begeleiding willen wij bijdragen aan de professionele ontwikkeling van docenten zoals jij, zodat jij lessen kan verzorgen zonder dat jij steeds ervaart het wiel te moeten uitvinden. 

Wat is er mogelijk?

Teams en individuele docenten hebben diverse uiteenlopende doelen die ze willen bereiken. Ons team biedt ondersteuning op diverse gebieden. Voor eventuele mogelijkheden verwijzen wij u naar onze diensten.

herken-je-dit-transparant
Scroll To Top