BLOG

van stappen naar stip

Door Loes van Gemert | september 13, 2020 |

Visualiseer: van stappen naar stip Als je met lerenden aan de slag bent zul je vast gemerkt hebben dat het stellen van doelen onlosmakelijk verbonden is met groei zichtbaar kunnen maken. Het stellen van doelen is lastig want wat willen ze nu precies leren? En als je dat weet hoe maak je de weg ernaar…

Lees verder

Kennismakingsactiviteiten

Door Loes van Gemert | augustus 17, 2020 |

Hieronder heb ik acht kennismakingsactiviteiten voor je op een rij gezet. 1.Namenwoordzoeker Maak een woordzoeker met alle namen van een nieuwe klas er in verstopt. Zet de namen niet op het blad, ze moeten dus de namen aan elkaar vragen en dan zoeken. Gebruik:  https://woordzoekerfabriek.nl/ (betaald / onbetaald) of een andere website hiervoor. Verzin ook…

Lees verder
Loes van Gemert schooljaar blog

Time flies.. (vul aan)

Door Loes van Gemert | juli 15, 2020 |

Time flies when you are having …. Hoe zou jij de titel aanvullen? Het oorspronkelijke woord om aan te vullen is FUN, maar in mijn geval vul ik aan met ‘Time flies when you are having a lot to learn.’ Mijn laatste lesdag van het bijzondere schooljaar 2019-2020 zit erop. Ergens ben ik opgelucht. Ik…

Lees verder
Loes-ebook

Speciaal voor jou

Ik ben Loes en ik begeleid docenten om ze stevig in hun schoenen te laten staan tijdens de uitvoering van ons prachtige vak. Ik ben ervan overtuigd dat jij het verschil maakt.

Activerende didactiek en het ontwerpen van werkvormen zijn een van mijn expertises. Het maken van effectieve didactische lesmaterialen zorgt dat jij meer rust, ruimte en mogelijkheden krijgt tijdens je les.

Wat ik afgelopen jaren tijdens de lesbezoeken van honderden docenten heb gemerkt is dat het afronden van de les een ondergeschoven kindje is. Het evalueren van de les is iets waar veel ruimte voor verbetering mogelijk is. Evalueren is van onschatbare waarde aangezien het je enorm veel informatie geeft hoe je studenten het onderwijs ervaren. In dit gratis e-book leg ik de nadruk op hoe je aandacht kunt geven aan evalueren als lesafsluiting.

Didactiek loes van gemert

Digitale didactiek

Door Loes | april 18, 2019 |

7 jaar geleden – april 2012- werd mijn eerste blog gepubliceerd. Spring in de digitale didactiek. Het was een blog naar aanleiding van een interview met Ashwin Brouwer over het ontstaan en het maken van Social media in het mbo Mocht je het platform nog niet kennen kijk er zeker eens op! “Het is een…

Lees verder

April

Door Loes | april 5, 2019 |

De maand april staat voor de deur. April, voor jou misschien gewoon één van de twaalf maanden van het jaar. Voor mij is April niet zomaar een van de twaalf maanden. Sinds 2013 is het een maand met een emotioneel gekarteld randje. April, een maand die mij met weemoed laat terugdenken aan een overleden collega…

Lees verder
Ideeen loes van gemert

Controleer je lesvoorbereiding met deze checklist

Door Loes | maart 1, 2019 |

Een goede voorbereiding van de les is het halve werk. Maar hoe vaak schiet die voorbereiding er niet bij in? Vaak hebben andere zaken voorrang; voor het van te voren doordenken van de les wordt vaak niet genoeg tijd genomen. Ebbens & Ettekoven (2005) schrijven hierover: “…docenten die jaar in jaar uit met dezelfde methode werken,…

Lees verder
Blog rad uitleg

Hoe kun jij je lesontwerp een draai geven?

Door Loes | februari 5, 2019 |

Vraag jij je geregeld af hoe jij nog meer kan zorgen dat je studenten actief mee doen tijdens de les? Wil jij studenten inspireren met je lessen? In dit artikel staat breindidactiek centraal: didactiek op basis van het functioneren van het brein. De afgelopen jaren zijn er steeds meer ontdekkingen gedaan op het gebied van…

Lees verder
Uitdagen-studenten

Hoe je studenten uitdaagt om te leren

Door Loes | januari 31, 2019 |

Afgelopen weken heb ik met meerdere collega docenten gesprekken gevoerd over een van de gesprekskaarten: Wat is er nodig om in de leerstand te komen?  Het waren leerzame gesprekken met diverse deelvragen waarbij ik jullie deelgenoot wil maken van één van de modellen die ter sprake kwamen. Ken je het model “the Learning Pit” van James Nottingham? Weet je welk model ik…

Lees verder
Positive-vibes

Positive vibes

Door Loes | januari 14, 2019 |

“Ik vind je er kleurrijk en stralend uitzien” “Wat heb ik genoten om te luisteren naar je presentatie” Ik las in een artikel dat het volgende week vrijdag –  1 maart 2019- Complimentendag is. De eerste gedachte die erin mij opborrelde: Is daar ook al een speciale dag voor nodig? Ik houd ervan om elke…

Lees verder
Reflectie

Het einde van het jaar: reflectie

Door Loes | december 17, 2018 |

Nog een laatste slok koffie giet ik naar binnen voordat ik de deur uitga. Buiten is het ijzig koud en pikkedonker. Verrast door de bevroren autoruiten ga ik op zoek naar een krabber. Het is alweer even geleden dat de autoruiten zo bevroren waren. De motor draait als ik met verkrampte en koude handen de laatste restjes…

Lees verder
Boek: Hoera ik sta voor de klas

Hoera ik sta voor de klas!

Door Loes | december 1, 2018 |

Mijn bijdrage aan Hoera ik sta voor de klas! De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. De salarissen zijn te laag, de werkdruk is te hoog, de constante veranderingen zijn niet bij te benen, de klassen zijn te groot, de kinderen zijn te lastig en de ouders staan…

Lees verder
Vergeet je niet

Vergeet je niet?

Door Loes | november 16, 2018 |

Op een druilige herfstdag sta ik met mijn mentorklas voor het zoveelste leslokaal. De leerlingen mopperen wat en ik hoor iemand zeggen: “Staat het rooster op shuffle ofzo? Kunnen we niet in één lokaal blijven?” Ik krijg een grijns op mijn gezicht bij het horen van al die opmerkingen als ik met drie volle tassen…

Lees verder

Vandaag is traagdag

Door Loes | oktober 14, 2018 |

Wanneer maak jij tijd voor je eigen ontwikkeling? Tijd is voor iedereen gelijk. Toch ervaart iedereen tijd anders. Beleving van tijdsdruk is een hot issue. Het aantal uitgebluste mensen neemt schrikbarend toe en de leeftijd wanneer overmatige stress wordt ervaren lijkt steeds jonger van leeftijd te worden. Het lijkt wel of alles steeds snel moet.…

Lees verder

Laat een reactie achter