Check, check, dubbelcheck
Op een schaal van 0-10 hoe belangrijk vind je het voorbereiden van je lessen?
Ik ben een blij ei als ik kan maken, maken, maken. Ik krijg dan superveel energie. Het kan dan zo zijn dat ik tot midden in de nacht opga in het ontwerpen van werkvormen en lessen. Het maken van effectieve didactische lesmaterialen zorgt dat ik meer rust, ruimte en mogelijkheden heb tijdens mijn les.
Als docent probeer je het leerproces van je studenten steeds aan te wakkeren. Je geeft ze prikkels om actief met je lesstof aan de slag te gaan. Je zorgt dat er allerlei onderwerpen aan bod komen. Als jij namelijk iets overslaat of iets niet projecteert dan kan het zo zijn dat je studenten er nooit mee in aanraking komen. Je weet namelijk niet wat je niet weet. Tot iemand het je onder de aandacht brengt.
Weet je dat echt alles om interactie draait?
Leren is interactie. Interactie met je student, interactie met je lesstof, interactie met medestudenten. Interactie is Queen.
Meerdere malen werd mij gevraagd: Hoe dan Loes? Speciaal voor jou heb ik mijn denkstappen verwerkt in een checklist.
Wat een mooie checklist, heel inspirerend! Dank je wel!