Samen is verbinden
Samen is verbinden tijdens de Gouden Weken
Elke docent kent ze de eerste weken van het schooljaar, waarin je bepaalt hoe de toon ligt voor de rest van het jaar. Nieuwe leerlingen, nieuwe dynamiek, nieuwe kansen.
Veel docenten denken: Eerst de lesstof dan zien we verder.
Maar het echte verschil maak je niet met opdrachten of cijfers, maar met de relatie met je leerlingen.
Volgens Deci & Ryan’s zelf-determinatietheorie hebben leerlingen drie basisbehoeften om echt in beweging te komen: relatie, autonomie en competentie. Als ze zich veilig en gezien voelen, durven ze fouten te maken, vragen te stellen en leren ze veel beter.

Focus op de stappen niet op het bewijs
Zo kun je vandaag al impact maken:
1. Korte praatjes bij de deur – vraag naar weekend, huisdier of hobby. Zo laat je zien dat je hen écht ziet.
2. Complimenten op inzet – niet alleen voor resultaten, maar voor proberen, creativiteit of hulp aan anderen. Dat bouwt zelfvertrouwen en vertrouwen in jou.
3. Veilige sfeer creëren – duo-opdrachten, kennismakingsspelletjes of samenwerkingsopdrachten. Minder spanning, meer leren.
4. Samen doelen stellen – laat de klas meedenken over wat ze willen bereiken en hoe ze met elkaar willen omgaan. Dit vergroot eigenaarschap en betrokkenheid.
5. Laat zien dat je er bent, altijd – beschikbaar, open en oprecht. Zo voelen ze zich gehoord en gesteund.
Doe het nu: kies één leerling en probeer vandaag een van deze 5 tips. Ervaar zelf hoe het voelt als jij een echte verbinding maakt.
Veel plezier met een nieuw schooljaar.
Groet Loes van Gemert
