Elke ontwikkeling begint met een vraag

Mbo-docent Loes van Gemert ontwierp vrolijke vintage kaarten om het gesprek met en tussen docenten op gang te brengen. “Samen kunnen we veel meer bereiken dan alleen.”

Tekst Daniëlla van ’t Erve Beeld Angeliek de Jonge

Midden op een wereldkaart staat een vrouw te wankelen op hoge hakken, nauwelijks zichtbaar achter de vele koffers en tassen die ze draagt. Achter haar bevinden zich imposante bergen en links zit een uil op een verkeersbord. In een wolk staat de tekst: ‘Kiezen voor een andere aanpak: durf jij?’ Het is een van de 50 geïllustreerde gesprekskaarten die mbo-docent Loes van Gemert heeft ontworpen om docenten te helpen zichzelf en anderen beter te leren kennen. “Er zijn zoveel docenten die worstelen met dezelfde uitdagingen. Met deze kaarten hoop ik het gesprek op gang te brengen, waardoor ze ervaringen, ideeën en inzichten gaan delen. Samen kunnen we veel meer bereiken dan alleen”, legt ze uit.

Haar loopbaan begon in het bedrijfsleven, onder andere bij D-Reizen.nl en de Rabobank. Toen ze merkte dat haar kracht vooral ligt in het uitleggen, enthousiasmeren en inspireren, besloot ze de overstap naar het onderwijs te maken. Ze rondde de pabo af, gaf een tijdje les als invalkracht en twijfelde niet toen ze in 2008 als docent economie op de Rooi Pannen in Tilburg kon beginnen. En dat bevalt heel goed, vertelt ze. “Ik vind het supergaaf om met leerlingen en docenten te kijken hoe het elke dag een beetje beter kan, ieder in hun eigen tempo en op hun eigen niveau.”

Al snel vroeg het MT haar als intern trainer voor het opzetten en begeleiden van een professionaliseringstraject voor haar 100 collega’s. Geloof in jezelf als docent, staat bij haar voorop. “Er wordt zoveel van docenten verwacht. Als we ze daarbij niet helpen, niet goed naar ze luisteren en ze niet aanmoedigen, dan gaat dat niet lukken.”

Ze startte met observeren en intervisie om een professionele cultuur te creëren, waarin docenten leren van en met elkaar. In de loop der jaren ontwikkelde ze verschillende materialen en hulpmiddelen, waaronder de gesprekskaarten. “Ik hoorde mezelf steeds dezelfde vragen herhalen en besloot ze op te schrijven”, vertelt ze. “Pas in 2015 heb ik de vragen geordend op onderwerp en er illustraties bij gemaakt. De kaarten dienen als vonkje om het proces verder op gang te brengen. Elke ontwikkeling begint met een vraag.”

Prikkelen

De vrolijke vintage collages op A5-formaat bevatten in totaal 100 vragen, zoals: ‘wat maakt je uniek?’, ‘wat had je eerder willen weten?’, ‘hoe ervaren leerlingen jou als docent?’, of ‘hoe geef jij je grenzen aan?’ “Ik heb bewust gekozen voor een aantrekkelijke vormgeving dan voor alleen kaartjes met tekst. De verschillende beelden prikkelen het brein, waardoor docent tot meer antwoorden kan komen. Ik merk dat dat goed werkt”, zegt ze.

Er zijn volgens haar veel mogelijkheden om de kaarten te gebruiken, van eenmalig tot structureel, van individueel tot in groepen. Bij de kaarten zit een handleiding met suggesties. Van Gemert: “Ik stop wel eens als verrassing een kaart in een postvakje. Dat is heel leuk, en ik zie dat docenten met de vraag bezig blijven. Ze leggen de kaart bijvoorbeeld op hun bureau als reminder tijdens de les.”

Het professionaliseringstraject op de Rooi Pannen staat op de rit en inmiddels houdt Van Gemert er zich nog maar twee uur mee bezig, naast haar taak als teamcoördinator en economiedocent.

“De collega’s vinden het nu normaal om bij elkaar te kijken en ideeën uit te wisselen. Ze zijn veel meer bezig om het onderwijs samen vorm te geven. Dat is super, omdat je zo de dubbelingen in lesstof eruit haalt en het onderwijs er beter van wordt. Dat er met meer vertrouwen, aandacht en plezier lesgegeven wordt, merken leerlingen natuurlijk ook direct.”

De impact die de kaarten maakten bij haar collega’s, gunt ze ook anderen. De set is te koop via haar website, die bovendien vol staat met tips en ideeën voor een aantrekkelijke les. “Ik wil zowel beginners als docenten die al jaren voor de klas staan, helpen om ze steviger in hun schoenen te laten staan en ze te laten ervaren dat ze ertoe doen”, vertelt ze over haar drijfveer. “Ik hoop dat de dialoog op gang komt en de verbinding in het onderwijs wordt versterkt. Want we hebben elkaar nodig om tot ontwikkeling te komen.”

www.loesvangemert.nl

Klik op de afbeelding om het artikel te lezen
AOB Onderwijsblad november 2019

Laat een reactie achter