Doelgericht werken
Twee technieken doelgericht werken
Afgelopen dagen heb ik twee activiteiten gedeeld die je kan doen met je klas om erachter te komen wat ze weten van plannen.
Zo deelde ik het rad waar ze zich per onderdeel kunnen inschalen en een weekplanner per uur zodat ze inzicht krijgen hoe ze de tijd invullen. Mooie tip werd er gegeven in de opmerkingen om ook de schermtijd te bekijken via de telefoon.
In dit blog deel ik twee technieken.
Zie je op de afbeelding:
- de kikker in het glas?
- de tomatenkookwekker?
De kikker in het glas staat voor Eat that frog of te wel doe het moeilijkste als eerste en blijf niet uitstellen.
- Breng je kikkers in beeld — wat vind je moeilijk? en wat stel je makkelijk uit?
- Scheid kikkers van kikkervisjes —
- Werk aan de meest dikke en lelijke kikker — besteedt vervolgen enkel jouw aandacht aan je meest belangrijke taak. Plan hier tijd voor in in je agenda – het liefst ‘s ochtends – en werk aan deze taak tot je hem volledig hebt afgerond, daarna begin je pas aan een andere taak.
De tomatenkookwekker staat voor de pomodori techniek.
- Besluit welke taak je gaat doen
- Stel de kookwekker in op 25 minuten
- Werk aan de gekozen taak tot de wekker gaat
- Neem een korte pauze
- Elke vierde “pomodoros” neem je een langere pauze (tussen de 15 en 30 minuten)
Wat werkt voor jou om doelgericht te werken? Welke technieken vind je dat leerlingen moeten proberen of het iets voor ze is?