BLOG
Gouden weken De eerste vier tot zes weken van het nieuwe schooljaar zijn misschien wel meteen de belangrijkste van het jaar. Hier wordt de basis gelegd voor een positieve sfeer in de groep. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan betere resultaten en aan beter welzijn van leerlingen. Dit geldt voor de eerste klassen, maar…
Lees verderWeet jij welke mentor je wil zijn voor je studenten? Bevraag jezelf om erachter te komen
Lees verderKleuren is een geweldige manier om te ontspannen en je hoofd leeg te maken! Hier zijn een paar tips om creatief te kleuren
Lees verder7 jaar geleden – april 2012- werd mijn eerste blog gepubliceerd. Spring in de digitale didactiek. Het was een blog naar aanleiding van een interview met Ashwin Brouwer over het ontstaan en het maken van Social media in het mbo Mocht je het platform nog niet kennen kijk er zeker eens op! “Het is een…
Lees verderDe maand april staat voor de deur. April, voor jou misschien gewoon één van de twaalf maanden van het jaar. Voor mij is April niet zomaar een van de twaalf maanden. Sinds 2013 is het een maand met een emotioneel gekarteld randje. April, een maand die mij met weemoed laat terugdenken aan een overleden collega…
Lees verderEen goede voorbereiding van de les is het halve werk. Maar hoe vaak schiet die voorbereiding er niet bij in? Vaak hebben andere zaken voorrang; voor het van te voren doordenken van de les wordt vaak niet genoeg tijd genomen. Ebbens & Ettekoven (2005) schrijven hierover: “…docenten die jaar in jaar uit met dezelfde methode werken,…
Lees verderVraag jij je geregeld af hoe jij nog meer kan zorgen dat je studenten actief mee doen tijdens de les? Wil jij studenten inspireren met je lessen? In dit artikel staat breindidactiek centraal: didactiek op basis van het functioneren van het brein. De afgelopen jaren zijn er steeds meer ontdekkingen gedaan op het gebied van…
Lees verderAfgelopen weken heb ik met meerdere collega docenten gesprekken gevoerd over een van de gesprekskaarten: Wat is er nodig om in de leerstand te komen? Het waren leerzame gesprekken met diverse deelvragen waarbij ik jullie deelgenoot wil maken van één van de modellen die ter sprake kwamen. Ken je het model “the Learning Pit” van James Nottingham? Weet je welk model ik…
Lees verder“Ik vind je er kleurrijk en stralend uitzien” “Wat heb ik genoten om te luisteren naar je presentatie” Ik las in een artikel dat het volgende week vrijdag – 1 maart 2019- Complimentendag is. De eerste gedachte die erin mij opborrelde: Is daar ook al een speciale dag voor nodig? Ik houd ervan om elke…
Lees verderNog een laatste slok koffie giet ik naar binnen voordat ik de deur uitga. Buiten is het ijzig koud en pikkedonker. Verrast door de bevroren autoruiten ga ik op zoek naar een krabber. Het is alweer even geleden dat de autoruiten zo bevroren waren. De motor draait als ik met verkrampte en koude handen de laatste restjes…
Lees verderMijn bijdrage aan Hoera ik sta voor de klas! De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. De salarissen zijn te laag, de werkdruk is te hoog, de constante veranderingen zijn niet bij te benen, de klassen zijn te groot, de kinderen zijn te lastig en de ouders staan…
Lees verderOp een druilige herfstdag sta ik met mijn mentorklas voor het zoveelste leslokaal. De leerlingen mopperen wat en ik hoor iemand zeggen: “Staat het rooster op shuffle ofzo? Kunnen we niet in één lokaal blijven?” Ik krijg een grijns op mijn gezicht bij het horen van al die opmerkingen als ik met drie volle tassen…
Lees verderWanneer maak jij tijd voor je eigen ontwikkeling? Tijd is voor iedereen gelijk. Toch ervaart iedereen tijd anders. Beleving van tijdsdruk is een hot issue. Het aantal uitgebluste mensen neemt schrikbarend toe en de leeftijd wanneer overmatige stress wordt ervaren lijkt steeds jonger van leeftijd te worden. Het lijkt wel of alles steeds snel moet.…
Lees verder
Geweldig, Loes, jouw blogs: steeds opnieuw een boost, een wakker schudden en steun in de rug!
Dankjewel!
Wat super dat je weer actief bent… En ik kreeg ook zoveel vragen nav de gesprekskaarten.. Ga je die ook weer afdrukken?
Ik gebruik ze jog steeds regelmatig in mijn werkgroepen en trainingen voor schoolopleiders… En ik krijg zoveel enthousiaste reacties.
Groetjes Saskia
Hallo Saskia, dankjewel. Ik ben bezig om te kijken hoe de gesprekskaarten terugkomen. Dus ja grote kans dat ze terugkomen. Alleen weet ik nog niet op welke termijn. Mocht je verbetersuggesties hebben laat ze mij dan weten dan kan ik het nog meenemen.