Wat voor type AI-gebruiker ben jij?

Wat voor type AI-gebruiker ben jij?

AI, oftewel artificial intelligence, wat voor type gebruiker ben jij?

Ben jij de ezel of ben jij de held?

Wie AI aanbiedt en gebruikt zonder uitleg, riskeert niet alleen frustratie maar ook veel EZELS als type gebruikers.

Wat voor geluid maakt een ezel? Inderdaad, je noemt het balken, maar als je naar het geluid luistert is het IA, IA, IA. Oftewel je gaat AI-tools gebruiken door Input (een vraag) te stellen en de chat geeft een Antwoord. Input -> Antwoord. En dat doe je steeds opnieuw waardoor de ezelgeluiden zich blijven herhalen. IA, IA, IA.

Welk type gebruiker ben jij? Ben geen AI-EZEL, die IA, IA, IA nastreeft.
Welk type gebruiker ben jij? Ben geen AI-EZEL, die IA, IA, IA nastreeft.

AI-toegang hebben tot bijvoorbeeld ChatGPT is niet genoeg. Tools zijn pas waardevol als mensen ze snappen, durven gebruiken en ervaren hoe ze hun werk verbeteren. Niet alleen de tool faciliteren, maar ook begeleiding bieden.

Om een AI-held te worden is nodig om na te denken waarom je het zou gebruiken. Wat zijn de voordelen en nadelen en vooral hoe kun je AI-tools het beste inzetten?

Wat ik bij mijn studenten opmerk is dat zij het op dit moment nog inzetten als leervervanger, als EZEL. Zij voegen gewoon een vraag in en daarmee krijgen ze een antwoord en dat werk leveren ze in. Nul leren is hier aan te pas gekomen. Het is gewoon oldschool knip en plak werk.
Dat is enorm zonde en dat is voor mijn ook een reden om dit komend schooljaar te prioriteren. Het strookt niet met mijn visie hoe ChatGPT en andere AI-tools kunnen bijdragen aan een generatie die ook kritisch blijft nadenken en toekomstbestendige skills gaat opbouwen waar ze zelf door ontwikkelen.
Wat is AI?
Belangrijk om te benoemen wat is AI? AI is een hulpmiddel, een codetaal, die gebouwd is met bestaande gegevens die er voorhanden zijn. Het is een taalmodel wat zo is ingericht dat het, je kent het, heel snel antwoorden genereert op vragen. Nog erger vind ik dat de antwoorden als feiten gepresenteerd worden.
Daar zit voor mij als docent mijn frustratie. Iets wat ik gewoon heel frustrerend vind zijn de antwoorden. Studenten gebruiken massaal ChatGPT, maar zien antwoorden ook echt als DE waarheid.
Denk even aan de tijd dat Google werd geïntroduceerd. Google is ook een fantastisch hulpmiddel. Om zoekresultaten te analyseren heb je nu eenmaal een bepaalde referentiekader nodig in je hoofd, dus in je brein, dat je weet hoe leren werkt en dat je de antwoorden kunt toetsen of dingen kloppen. Ons brein gaat nu eenmaal liever op standje overlevingsmodus - op standje lui -dan dat we echt onze hersenen aan het werk zetten. Leren is complex en vraagt gewoon veel vaardigheden.
Daarom pleit ik voor AI als denkpartner, als je spanningspartner, om zo leren in te gaan zetten. Dus van leervervanger naar denkpartner.
Gebruik AI als een kritische (vraag)sparringspartner. Ik moet dit leren (onderwerp) Stel mij 10 vragen over dit onderwerp, zodat ik het beter kan begrijpen.

Waarom geef ik dit aan?

Ik wil ook als je geen gebruik kunt maken van ChatGPT, dat jij je hersenen kunt inzetten wat je precies moet doen en welke handelingen en taken erbij horen. Daar voorzie ik een bottleneck in de toekomst.

AI heeft heel veel voordelen, maar het heeft ook nadelen. De antwoorden worden gepresenteerd als feiten. Zoals we bij Google hebben geleerd zullen we altijd ook moeten factchecken, klopt het?
De AI-tool is gewoon hartstikke overtuigend dat hij gelijk heeft en dat is nou vaak niet waar of onvolledig.
Neem nu eens de prompt (vraag) geef mij de vijf belangrijkste voedingsadviezen. Als je dat in zou voeren in ChatGPT dan krijg je daar gewoon een antwoord gepresenteerd dat er op internet te vinden is. Misschien was dat helemaal niet wat je wilde weten, want misschien ben je suikerpatiënt en heb jij gewoon ander advies nodig over een te voeren dieet of regime wat je ook nodig hebt, zodat jij gewoon beter voelt. De vraagstelling aan ChatGPT is daarom al een uitdaging als je niet weet wat je echt wil weten en waar je antwoord op wil krijgen.

Het gesprek

Belangrijk vind ik dat we met elkaar in gesprek gaan wat is ChatGPT en hoe gaan we het toekomstbestendig inzetten dat het je denkpartner - je sparringspartner - gaat worden. En niet je vervanger van leren wordt, want dat is buikspieren trainen door een video te kijken en niet zelf het zweet en het werk te verrichten dat nodig is om die six-pack te krijgen.
Je brein is ook een spier, die je moet trainen en die je moet voeden met de juiste ingrediënten en oefeningen. Zorg dat je brein actief wordt en blijft dan ga je voor het type AI-gebruiker HELD.
Een type AI-gebruiker HELD staat voor: Hoofd Echt Leren Denken.
Gebruik AI-tools als denkpartner, niet als vervanger voor je eigen leerontwikkeling. Ga van een EZEL type gebruiker naar een AI-type gebruiker HELD.

Liefs Loes van Gemert

Studieresultaten impact ChatGPT op hersenen

Bron: https://time.com/7295195/ai-chatgpt-google-learning-school/

Bron: https://time.com/7295195/ai-chatgpt-google-learning-school/
Bron: https://time.com/7295195/ai-chatgpt-google-learning-school/

Laat een reactie achter