Herinner jij je de gespreksstarter nog?
Op het begin van het schooljaar deelde ik onderstaande werkvorm. Heb jij het paspoort gebruikt tijdens je introductie?
Mijn doel is/was om op een laagdrempelige manier het gesprek te starten zonder tussenkomst van mij als docent.
Praktisch – niet praktisch
Ik kreeg diverse reacties over het gebruik. Heerlijk om jullie zo enthousiast te zien. Dankjewel. Soms liepen de meningen uiteen van praktisch tot niet praktisch. Vaak kreeg ik ook opmerkingen dat er te weinig schrijfruimte was. Ja, dat klopt schreef ik dan als reactie. Het paspoort is niet met het doel gemaakt om hele verhalen te noteren. Mijn doel was om op een laagdrempelige manier het gesprek te starten zonder tussenkomst van mij als docent. De vormgeving heb ik bewust vanuit diverse kanten getekend, omdat ik de placemat inzet in een groepssamenstelling waarbij leerlingen niet naast elkaar zitten.
Inhoud <-> vorm
De inhoud blijft de inhoud. De vorm is waarin ik afwisseling zoek voor mijn lessen. Zo heb ik het paspoort hieronder anders vormgegeven, zodat andere toepassingen beter mogelijk zijn. Er zijn nog drie lesweken tot aan de kerstvakantie. Een tijd waarin er diverse activiteiten worden georganiseerd. Tijdens mijn mentorles laat ik onderstaande twee bladzijden invullen met steekwoorden. Van de invulvakken kiezen ze vervolgens een “vak” dat ze verder schriftelijk gaan toelichten en uitwerken.
Online Lesontwerp
Binnenkort kun jij deelnemen aan mijn online training; Maak afwisselende werkvormen die passen bij je vak. Ik hoop je te verwelkomen in de online omgeving.