Gouden weken

Gouden weken

De eerste vier tot zes weken van het nieuwe schooljaar zijn misschien wel meteen de belangrijkste van het jaar. Hier wordt de basis gelegd voor een positieve sfeer in de groep. Een goed pedagogisch klimaat draagt bij aan betere resultaten en aan beter welzijn van leerlingen. Dit geldt voor de eerste klassen, maar ook in hogere klassen begint het groepsproces weer helemaal opnieuw na de vakantie. De eerste weken zijn goud waard, vandaar de term ‘Gouden Weken’.

Ik kan mij verdiepen in allerlei activiteiten die ik tijdens de intro kan gaan doen, maar daar kies ik nu niet voor. Ik kies eerst om mijn kennis op te frissen over groepsdynamiek.

Wil je de dynamiek en ontwikkeling van klassen beter begrijpen en begeleiden dan is het noodzakelijk de ontwikkelingsfasen van groepen omschreven door Bruce T. tot je te nemen.

Welke Bruce bedoel je Loes?

Bruce Wayne Tuckman (1938-2016) was een Amerikaanse psycholoog die vooral bekend is vanwege zijn onderzoek naar groepsdynamica. In 1965 publiceerde hij zijn beroemde theorie over de ontwikkelingsfasen van groepen, bekend als "Tuckman’s stages of group development". Deze theorie beschrijft vier fasen die groepen doorlopen: Forming, Storming, Norming, en Performing. In 1977 voegde hij een vijfde fase toe, genaamd Adjourning.

fasen

Welke fasen zijn er in groepsontwikkeling?

Bruce Tuckman beschrijft vijf fasen van groepsontwikkeling in zijn model:

  1. Forming: Dit is de beginfase waarin teamleden elkaar leren kennen en de basis leggen voor samenwerking. Er is vaak enthousiasme, maar ook onzekerheid en voorzichtigheid.
  2. Storming: In deze fase ontstaan conflicten en meningsverschillen terwijl teamleden hun plaats binnen de groep proberen te vinden. Dit kan leiden tot spanningen en frustraties.
  3. Norming: Teamleden beginnen samen te werken en ontwikkelen gemeenschappelijke normen en waarden. Er ontstaat een gevoel van eenheid en samenwerking.
  4. Performing: Het team functioneert nu op een hoog niveau van efficiëntie en effectiviteit. Teamleden werken goed samen en bereiken hun doelen.
  5. Adjourning: Deze fase, later toegevoegd door Tuckman, markeert het einde van het team. Dit kan gebeuren wanneer een project is voltooid of wanneer teamleden uit elkaar gaan.

Herken de Fasen: Identificeer in welke fase je klas zich bevindt (Forming, Storming, Norming, Performing, Adjourning).

Daarnaast ook een gratis tip al weet je bovenstaande ga er niet zomaar van uit dat alles zomaar van een leien dakje verloopt. Verwacht gewoon groepsgedonder wat dat hoort bij dynamiek.

Formingsfase

In de formingfase van Bruce Tuckman’s model voor teamontwikkeling komen teamleden voor het eerst samen en beginnen ze elkaar te leren kennen. Kenmerkende begrippen zijn orientatie, beleefdheid en voorzichtigheid en onzekerheid. Er wordt gevraagd naar leiderschap en richting.

Hoe kun je dat ervaren?

  • De groep lijkt rustig en wacht af.
  • Studenten vinden een nieuwe groep spannend.
  • Studenten zijn vooral met zichzelf bezig en hoe ze overkomen op anderen
  • Er is behoefte aan structuur, duidelijkheid en veiligheid
  • Studenten hebben de basisbehoefte om bij de groep te horen en stellen zich de volgende vragen:
    • Wat zijn de voorwaarden om erbij te horen?
    • Wie is wel/niet lid van de groep?
    • Wat vraagt deze groep aan inzet en energie van mij?
    • Kan/mag ik mezelf zijn
    • Welk gedrag wordt wel/niet geaccepteerd?

Als mentor kun je hierop inspelen door:

  • Lees de (overdracht)info
  • Voer zo nodig gesprekken met het zorgteam
  • Spreek studenten/leerlingen door met de vorige mentor
  • Regel voor iedere dag een mentor-les
  • Stel studenten/leerlingen gerust: iedereen vindt een nieuwe groep spannend
  • Zorg voor een korte individuele kennismaking met elke mentorstudent.
  • Maak een duidelijk programma voor de eerste week: studenten weten dan ze kunnen verwachten.
  • Wees zichtbaar en benaderbaar
  • Maak (heel kort) aantekeningen na ieder contactmoment over wat je opvalt.
  • Ben duidelijk over hoe je wel / niet wil dat studenten zich gedragen/Overvoer studenten niet met te veel informatie.

Tot de volgende!

Groetjes Loes van Gemert

https://loesvangemert.nl/wp-content/uploads/2019/08/cropped-Hallo-ik-ben-loes.png

Laat een reactie achter