Hoe je studenten uitdaagt om te leren
Afgelopen weken heb ik met meerdere collega docenten gesprekken gevoerd over een van de gesprekskaarten: Wat is er nodig om in de leerstand te komen?
Het waren leerzame gesprekken met diverse deelvragen waarbij ik jullie deelgenoot wil maken van één van de modellen die ter sprake kwamen. Ken je het model “the Learning Pit” van James Nottingham? Weet je welk model ik bedoel? Of zal ik je iets meer op weg helpen door de Nederlands vertaling prijs te geven? De Nederlandse vertaling van the learning pit is de leeruitdaging waar de kern gevisualiseerd wordt door de leerkuil.
Het model “the learning pit” is een visualisatie van een (leer)kuil waar een lerende zich op diverse punten in de kuil kan bevinden. Nottingham kwam op het idee van de leerkuil nadat hij diverse pogingen had gedaan om het leerproces aan zijn studenten uit te leggen. Met Vygotsky’s zone van naaste ontwikkeling en Piagets volgende niveau bereikte hij niet het resultaat en merkte hij dat de modellen niet binnenkwamen bij zijn studenten. Zo ontstond the learning pit.
De leerkuil is een manier om studenten te betrekken bij denken:
- over uitdaging,
- over hun gedrag,
- over leren,
- over waar ze zijn in het proces.
De leeruitdaging geeft studenten de kans om na te denken en te praten over hun eigen leerproces. Leren kan erg ongemakkelijk aanvoelen en opgeven is een gedachte die vaak zal “opploppen”. James Nottingham wou met zijn leerkuil zijn studenten laten weten en laten zien dat het prima is om buiten je comfort zone te zijn. Het verdient juist de voorkeur om buiten je comfort zone te zijn, omdat het daar is waar je leert. Als je binnen je comfort zone blijft, als je dingen doet die je al kunt, vindt er maar weinig leren plaats. Maar als je uit je comfort zone komt, als je verkent – als je vragen stelt – als je onderzoekt dan vindt er leren plaats.
Als docent kun je ervoor zorgen dat studenten de kuil ingaan. Studenten zitten in de leerkuil als ze een cognitief conflict ervaren. Een cognitief conflict zijn twee of meer ideeën die logisch lijken maar die elkaar lijken uit te sluiten wanneer ze met elkaar vergeleken worden. Zo weten leerlingen dat ze beter kunnen worden als ze studeren, maar vaak zien ze het nut er niet van in om meer te studeren. Als een student voor dit cognitief conflict oplossingen probeert te bedenken zit hij in de leerkuil. De student gaat van een enkel basisidee naar een situatie waar hij meerdere ideeën heeft die nog niet helder of geordend zijn.
Het boek geeft aan dat er verschillende stappen zijn die een docent kan ondernemen om studenten in de leerkuil te krijgen. Zo staan in het boek de volgende onderdelen centraal:
- concept,
- vraag,
- cognitief conflict,
- betekenisgeving,
- reflectie.
Als docent kun je beginnen met een voor de hand liggend concept (idee). Door vragen te stellen daag je de studenten uit. Je brengt ze als het ware op een punt waar ze:
- meer uitgedaagd worden,
- meer denken,
- meer beginnen te twijfelen aan wat ze wisten.
De studenten moeten meer moeite doen om huidige denkbeelden om te zetten in betekenisgeving. Als ze eenmaal betekenis kunnen geven aan de ideeën dan komen ze uit de kuil met een breder begrip. Natuurlijk gaat dit proces niet vanzelf. Je hebt een groei mindset nodig om de leeruitdaging aan te gaan. Door geregeld bewust met de leerkuil bezig te zijn wordt een growth mindset getraind.
Maak jij je studenten ook bewust van de leerkuil? Tip: Neem de leerkuil met je studenten door en laat ze praten en denken over uitdagingen, doorzetten, gedrag, leren en laat ze verwoorden waar ze op dit moment staan.
Wil je ook met collega docenten sparren over onderwijs en samen professionaliseren? Bestel dan de gesprekskaarten voor docenten.
Wil je meer lezen kijk dan op: James Nottingham over zijn learning pit. Kijk hier voor de originele visualisatie van Nottingham’s learning pit. Van het boek is een Nederlandse versie de leeruitdaging uitgegeven door Bazalt. Het boek is te verkrijgen voor 58 euro en gedeeltelijk in te zien via BOL.com
Bronnen: de leeruitdaging en de video van J. Nottingham