• Het einde van het jaar: reflectie
    Geschreven door
    Nog een laatste slok koffie giet ik naar binnen voordat ik de deur uitga. Buiten is het ijzig koud en pikkedonker. Verrast door de bevroren autoruiten ga ik op zoek naar een krabber. Het is alweer even geleden dat de autoruiten zo bevroren waren. De motor draait als ik met verkrampte en koude handen de laatste restjes ijs weghaal. We zitten bijna in de laatste 10 dagen van 2018. De laatste dagen van het jaar nodigen vaak extra uit tot reflectie en tot het maken van nieuwe plannen voor 2019. Hieronder enkele vragen en opdrachten voor jou om te reflecteren op 2018 Afbakenen Psst, op wat ga je reflecteren? je werk? je gezondheid? je relaties? je gedrag? je gevoel? Zorg…
  • Hoera ik sta voor de klas!
    Geschreven door
    Hoera ik sta voor de klas! Mijn bijdrage aan Hoera ik sta voor de klas! De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. De salarissen zijn te laag, de werkdruk is te hoog, de constante veranderingen zijn niet bij te benen, de klassen zijn te groot, de kinderen zijn te lastig en de ouders staan niet naast maar tegenover de leraar.Hoewel we ons realiseren dat voor al deze punten veel te veel voorbeelden te vinden zijn dat het inderdaad ingewikkeld is in het onderwijs, vinden wij het tijd om de positieve verhalen die er ook zijn weer te gaan vertellen. We legden een groep mensen de vraag voor: vertel ons jouw herinnering waaruit blijkt dat er op scholen prachtige dingen…
  • Vergeet je niet?
    Geschreven door
    Vergeet je niet? Op een druilige herfstdag sta ik met mijn mentorklas voor het zoveelste leslokaal. De leerlingen mopperen wat en ik hoor iemand zeggen: “Staat het rooster op shuffle ofzo? Kunnen we niet in één lokaal blijven?” Ik krijg een grijns op mijn gezicht bij het horen van al die opmerkingen als ik met drie volle tassen op mijn schouder de sleutel probeer om te draaien. “Juf, zal ik even helpen?” Graag, dat is fijn. Ik kijk mijn leerlingen aan en een behulpzame jongen pakt mijn tassen. Je puft wat en je vraagt met een verbaasde blik: “wat ik toch allemaal aan het meesjouwen ben.” De deur gaat open en zoals gewoonlijk blijf ik bij de deuropening staan om iedereen gedag te…
  • Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018
    Geschreven door
    Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018 Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018Zondag 5 augustus 2018 Als je de bildungsscheurkalender hebt kun je op 5 augustus 2018 mijn bijdrage lezen. De bildung scheurkalender bevat 365 inspirerende uitspraken. Iedere bijdrage zet aan tot nadenken. De uitspraken worden op de achterzijde in prachtige mini-essays toegelicht door 365 experts die werken in het onderwijs of voor het onderwijs. Helder is dat onderwijs meer omvat dan kennisoverdracht alleen. De Bildungkalender 2018 is 100 procent van én voor onderwijscollega’s. De kalender bevat bijdragen van leraren uit alle geledingen van het onderwijs (so, po, vo, mbo, hbo en wo), maar ook van ouders, leerlingen, studenten, teamleiders, leerlingbegeleiders, remedial teachers, directeuren/rectoren, hoogleraren, lectoren, inspecteurs, beleidsmedewerkers, wetenschappers, leden van de Eerste en Tweede Kamer, leden…
  • De vandaag-is-traagdag
    Geschreven door
    De vandaag-is-traagdag Wanneer maak jij tijd voor je eigen ontwikkeling? Tijd is voor iedereen gelijk. Toch ervaart iedereen tijd anders. Beleving van tijdsdruk is een hot issue. Het aantal uitgebluste mensen neemt schrikbarend toe en de leeftijd wanneer overmatige stress wordt ervaren lijkt steeds jonger van leeftijd te worden. Het lijkt wel of alles steeds snel moet. Snel dit, snel dat. Vink hier, vink daar. Druk, drukker, drukst. Maar wie bepaalt dit? Ik geloofde altijd dat ik mijn eigen beslissingen nam. Dat viel tegen toen ik de vraag van iemand kreeg: “Wie hebben er invloed op jou? Wat is hun aandeel in je beslissing geweest? ” Om prioriteiten te stellen aan hoe jij je tijd wil invullen is zelfinzicht nodig. Heb jij…
  • Hoe je in 10 minuten extreem veel werkvormen maakt
    Geschreven door
    Hoe je in 10 minuten extreem veel werkvormen maakt Hm, wat ga ik deze les doen?’‘Jemig, ik wil een andere werkvorm inzetten, maar het kost zoveel tijd.’‘ Uh, zoiets heb ik al eerder gemaakt maar waar heb ik het ook alweer opgeslagen?‘ In een gastblog voor Blijven Leren deel ik hoe ik in 10 minuten extreem veel werkvormen maak voor mijn lessen. Dat doe ik door iets slims te gebruiken wat ik een werkvormversneller noem. Wil je meer lezen? klik dan op deze link.
© 2018 Loes van Gemert - Lesontwerp - KvK: 67284205