• Toen en nu
    Written by
    Toen en nu 5 jaar geleden – april 2014- werd mijn eerste blog gepubliceerd. Spring in de digitale didactiek. Het was een blog naar aanleiding van een interview met Ashwin Brouwer over het ontstaan en het maken van Social media in het mbo Mocht je het platform nog niet kennen kijk er zeker eens op! “Het is een platform voor iedereen in het (mbo) onderwijs die aan de slag wil gaan met sociale media, webtools, Office 365 en mediawijsheid. Het platform staat boordevol praktische tips, handige trucs en prachtige voorbeelden om onderwijs nog mooier, leuker en leerzamer te maken.” Toen en nu Als je mijn directe collega’s vijf jaar geleden mijn voornaamste passie zou hebben gevraagd dan zouden digitale tools zeker in de…
  • Hoe je studenten uitdaagt om te leren
    Written by
    Hoe je studenten uitdaagt om te leren Afgelopen weken heb ik met meerdere collega docenten gesprekken gevoerd over een van de gesprekskaarten: Wat is er nodig om in de leerstand te komen? Het waren leerzame gesprekken met diverse deelvragen waarbij ik jullie deelgenoot wil maken van één van de modellen die ter sprake kwamen. Ken je het model "the Learning Pit" van James Nottingham? Weet je welk model ik bedoel? Of zal ik je iets meer op weg helpen door de Nederlands vertaling prijs te geven? De Nederlandse vertaling van the learning pit is de leeruitdaging waar de kern gevisualiseerd wordt door de leerkuil. Het model "the learning pit" is een visualisatie van een (leer)kuil waar een lerende zich op diverse punten in de kuil kan bevinden.…
  • Positive vibes
    Written by
    Positive vibes "Ik vind je er kleurrijk en stralend uitzien" "Wat heb ik genoten om te luisteren naar je presentatie" Ik las in een artikel dat het volgende week vrijdag - 1 maart 2019- Complimentendag is. De eerste gedachte die erin mij opborrelde: Is daar ook al een speciale dag voor nodig? Ik houd ervan om elke dag positive vibes rond te strooien. Niet omdat het moet maar gewoon omdat het zo fijn voelt. Complimenten hebben effect: het stimuleert en boost het zelfvertrouwen. Toch is het niet gebruikelijk om rijkelijk complimenten uit te delen aan mensen in je omgeving. Hoe kan het dat wij in het algemeen liever inzoomen op wat minder goed gaat? Naast het zelf uitspreken en geven van een…
  • Het einde van het jaar: reflectie
    Written by
    Het einde van het jaar: reflectie Nog een laatste slok koffie giet ik naar binnen voordat ik de deur uitga. Buiten is het ijzig koud en pikkedonker. Verrast door de bevroren autoruiten ga ik op zoek naar een krabber. Het is alweer even geleden dat de autoruiten zo bevroren waren. De motor draait als ik met verkrampte en koude handen de laatste restjes ijs weghaal. We zitten bijna in de laatste 10 dagen van 2018. De laatste dagen van het jaar nodigen vaak extra uit tot reflectie en tot het maken van nieuwe plannen voor 2019. Hieronder enkele vragen en opdrachten voor jou om te reflecteren op 2018 Afbakenen Psst, op wat ga je reflecteren? je werk? je gezondheid? je relaties? je gedrag? je gevoel? Zorg…
  • Hoera ik sta voor de klas!
    Written by
    Hoera ik sta voor de klas! Mijn bijdrage aan Hoera ik sta voor de klas! De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. De salarissen zijn te laag, de werkdruk is te hoog, de constante veranderingen zijn niet bij te benen, de klassen zijn te groot, de kinderen zijn te lastig en de ouders staan niet naast maar tegenover de leraar.Hoewel we ons realiseren dat voor al deze punten veel te veel voorbeelden te vinden zijn dat het inderdaad ingewikkeld is in het onderwijs, vinden wij het tijd om de positieve verhalen die er ook zijn weer te gaan vertellen. We legden een groep mensen de vraag voor: vertel ons jouw herinnering waaruit blijkt dat er op scholen prachtige dingen…
  • Vergeet je niet?
    Written by
    Vergeet je niet? Op een druilige herfstdag sta ik met mijn mentorklas voor het zoveelste leslokaal. De leerlingen mopperen wat en ik hoor iemand zeggen: “Staat het rooster op shuffle ofzo? Kunnen we niet in één lokaal blijven?” Ik krijg een grijns op mijn gezicht bij het horen van al die opmerkingen als ik met drie volle tassen op mijn schouder de sleutel probeer om te draaien. “Juf, zal ik even helpen?” Graag, dat is fijn. Ik kijk mijn leerlingen aan en een behulpzame jongen pakt mijn tassen. Je puft wat en je vraagt met een verbaasde blik: “wat ik toch allemaal aan het meesjouwen ben.” De deur gaat open en zoals gewoonlijk blijf ik bij de deuropening staan om iedereen gedag te…
  • Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018
    Written by
    Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018 Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018Zondag 5 augustus 2018 Als je de bildungsscheurkalender hebt kun je op 5 augustus 2018 mijn bijdrage lezen. De bildung scheurkalender bevat 365 inspirerende uitspraken. Iedere bijdrage zet aan tot nadenken. De uitspraken worden op de achterzijde in prachtige mini-essays toegelicht door 365 experts die werken in het onderwijs of voor het onderwijs. Helder is dat onderwijs meer omvat dan kennisoverdracht alleen. De Bildungkalender 2018 is 100 procent van én voor onderwijscollega’s. De kalender bevat bijdragen van leraren uit alle geledingen van het onderwijs (so, po, vo, mbo, hbo en wo), maar ook van ouders, leerlingen, studenten, teamleiders, leerlingbegeleiders, remedial teachers, directeuren/rectoren, hoogleraren, lectoren, inspecteurs, beleidsmedewerkers, wetenschappers, leden van de Eerste en Tweede Kamer, leden…
  • De vandaag-is-traagdag
    Written by
    De vandaag-is-traagdag Wanneer maak jij tijd voor je eigen ontwikkeling? Tijd is voor iedereen gelijk. Toch ervaart iedereen tijd anders. Beleving van tijdsdruk is een hot issue. Het aantal uitgebluste mensen neemt schrikbarend toe en de leeftijd wanneer overmatige stress wordt ervaren lijkt steeds jonger van leeftijd te worden. Het lijkt wel of alles steeds snel moet. Snel dit, snel dat. Vink hier, vink daar. Druk, drukker, drukst. Maar wie bepaalt dit? Ik geloofde altijd dat ik mijn eigen beslissingen nam. Dat viel tegen toen ik de vraag van iemand kreeg: “Wie hebben er invloed op jou? Wat is hun aandeel in je beslissing geweest? ” Om prioriteiten te stellen aan hoe jij je tijd wil invullen is zelfinzicht nodig. Heb jij…
  • Hoe je in 10 minuten extreem veel werkvormen maakt
    Written by
    Hoe je in 10 minuten extreem veel werkvormen maakt Hm, wat ga ik deze les doen?’‘Jemig, ik wil een andere werkvorm inzetten, maar het kost zoveel tijd.’‘ Uh, zoiets heb ik al eerder gemaakt maar waar heb ik het ook alweer opgeslagen?‘ In een gastblog voor Blijven Leren deel ik hoe ik in 10 minuten extreem veel werkvormen maak voor mijn lessen. Dat doe ik door iets slims te gebruiken wat ik een werkvormversneller noem. Wil je meer lezen? klik dan op deze link.
© 2018 Loes van Gemert - Lesontwerp - KvK: 67284205