• Loes van de kaarten
    Geschreven door
    Loes van de kaarten Ze noemen mij Loes van de (gespreks)kaartenAls ik een school binnenwandel is dat vaak een openingszin. Daar ben ik echt super blij mee. Maar wist je dat ik in 2015 deze kaarten ben gaan verkopen als werkvorm ? Een hulpmiddel - om samen in gesprek te raken en blijven over onze kern: docent zijn. De set gesprekskaarten is niet zomaar een vragenspel. Het is een methodiek om je docentschap met elkaar te bespreken - om samen beter te worden in ons alledaags handelen als docent.De kaarten zijn een startpunt om samen dat gesprek aan te gaan over:♡ hoe jij het docentschap ervaart, ♡ wat je makkelijk afgaat,♡ waar je tegenaan loopt,♡ waar jij je in wil ontwikkelen.Net als andere lesmaterialen…
  • Bah, wat een verschrikkelijk kleutergedrag heb jij!
    Geschreven door
    Bah, wat een verschrikkelijk kleutergedrag heb jij!  Bah, wat een verschrikkelijk kleutergedrag heb jij! Heb jij dit weleens gezegd of gedacht? Ben je eerlijk? Heb jij weleens niet geantwoord en weggekeken terwijl iemand iets aan je vroeg? Gedurende de dag nemen wij diverse rollen aan als persoon. Op school heb ik de rol als docent en collega. Eenmaal thuisgekomen heb ik de rol van moeder en partner. Komt er bezoek dan heb ik de rol van vriendin of familie. Elke rol brengt ook diverse communicatierollen met zich mee tussen de zender en de ontvanger(s). Pasgeleden stapte ik een school binnen waarop iemand mij begroette: Hey, jij bent Loes van de gesprekskaarten. Ja, dat ben ik dacht ik grijnzend. Communicatie tussen personen vind ik fascinerend. Het is namelijk…
  • Hoe je in 5 stappen een jaaroverzicht maakt
    Geschreven door
    Hoe je in 5 stappen een jaaroverzicht maakt Hallo zeg, wat vliegt de tijd! Voor mij, regio Zuid, zijn de allerlaatste schoolweken aangebroken. Mijn laatste lesdag voor schooljaar 2018-2019 heeft afgelopen week plaatsgevonden. De aankomende weken staan in het teken van afronden en vooruit kijken. Als er een ding is waar ik mijzelf het afgelopen jaar echt op heb gefocust, is het zelfontwikkeling. Hoe ik daar op terug kijk? Ik kan het iedereen aanraden! Op welke manier dan ook, hoe je dit ook doet. Blijf jezelf ontwikkelen. Blijf je zelf uitdagen, prikkelen en inspireren. Zo weet je als geen ander wie jij bent, wat bij jou past en waar je voor leeft. En dat gevoel gun ik iedereen. Wil jij ook aan de slag met persoonlijke ontwikkeling? Kijk…
  • April
    Geschreven door
    April De maand april staat voor de deur. April, voor jou misschien gewoon één van de twaalf maanden van het jaar. Voor mij is April niet zomaar een van de twaalf maanden. Sinds 2013 is het een maand met een emotioneel gekarteld randje. April, een maand die mij met weemoed laat terugdenken aan een overleden collega die mijn hart vonkte om voor een groter publiek lesmateriaal te ontwerpen. Hoe het begon Op een druilige herfstdag in 2012 stap ik een leslokaal binnen, waar mijn collega achter zijn bureau nog iets zit te typen. Zijn gladgeschoren hoofd en zijn donkere bril geven hem een speciale look. Het is een collega waar ik enorm tegen op kijk. Hij heeft al een aantal goedlopende…
  • Hoe kun jij jouw lesontwerp een draai geven?
    Geschreven door
    Hoe kun jij jouw lesontwerp een draai geven? Vraag jij je geregeld af hoe jij nog meer kan zorgen dat je studenten actief mee doen tijdens de les? Wil jij studenten inspireren met je lessen? In dit artikel staat breindidactiek centraal: didactiek op basis van het functioneren van het brein. De afgelopen jaren zijn er steeds meer ontdekkingen gedaan op het gebied van de werking van het brein. Het goede nieuws is dat onze hersenen zich kunnen blijven ontwikkelen door gerichte training. Vroeger dacht men dat rond je 25ste je hersenen langzaam afstierven. Ook al weten we steeds meer over het brein er is ook nog veel te ontdekken. Gerjanne Dirksen heeft het BCL (Brein Centraal Leren) model ontwikkeld. Dit is een praktisch model gebaseerd op zes breinprincipes.…
  • Controleer je lesvoorbereiding met deze checklist
    Geschreven door
    Controleer je lesvoorbereiding met deze checklist Een goede voorbereiding van de les is het halve werk. Maar hoe vaak schiet die voorbereiding er niet bij in? Vaak hebben andere zaken voorrang; voor het van te voren doordenken van de les wordt vaak niet genoeg tijd genomen. Ebbens & Ettekoven (2005) schrijven hierover: “…docenten die jaar in jaar uit met dezelfde methode werken, voelen meestal weinig behoefte hun lessen tot in de finesse voor te bereiden. Dat is begrijpelijk. Met een groot aantal lesuren in de week is het niet te doen alle lessen elke keer tot in de details uit te denken. Veelal heeft men zich in de loop der jaren een manier van lesgeven eigen gemaakt, die lijkt te voldoen. Behoudens soms een aantal kleine…
  • Digitale didactiek
    Geschreven door
    Digitale didactiek 7 jaar geleden – april 2012- werd mijn eerste blog gepubliceerd. Spring in de digitale didactiek. Het was een blog naar aanleiding van een interview met Ashwin Brouwer over het ontstaan en het maken van Social media in het mbo Mocht je het platform nog niet kennen kijk er zeker eens op! “Het is een platform voor iedereen in het (mbo) onderwijs die aan de slag wil gaan met sociale media, webtools, Office 365 en mediawijsheid. Het platform staat boordevol praktische tips, handige trucs en prachtige voorbeelden om onderwijs nog mooier, leuker en leerzamer te maken.” Toen en nu Als je mijn directe collega’s zeven jaar geleden mijn voornaamste passie zou hebben gevraagd dan zouden digitale tools zeker in de…
  • Hoe je studenten uitdaagt om te leren
    Geschreven door
    Hoe je studenten uitdaagt om te leren Afgelopen weken heb ik met meerdere collega docenten gesprekken gevoerd over een van de gesprekskaarten: Wat is er nodig om in de leerstand te komen? Het waren leerzame gesprekken met diverse deelvragen waarbij ik jullie deelgenoot wil maken van één van de modellen die ter sprake kwamen. Ken je het model "the Learning Pit" van James Nottingham? Weet je welk model ik bedoel? Of zal ik je iets meer op weg helpen door de Nederlands vertaling prijs te geven? De Nederlandse vertaling van the learning pit is de leeruitdaging waar de kern gevisualiseerd wordt door de leerkuil. Het model "the learning pit" is een visualisatie van een (leer)kuil waar een lerende zich op diverse punten in de kuil kan bevinden.…
  • Positive vibes
    Geschreven door
    Positive vibes "Ik vind je er kleurrijk en stralend uitzien" "Wat heb ik genoten om te luisteren naar je presentatie" Ik las in een artikel dat het volgende week vrijdag - 1 maart 2019- Complimentendag is. De eerste gedachte die erin mij opborrelde: Is daar ook al een speciale dag voor nodig? Ik houd ervan om elke dag positive vibes rond te strooien. Niet omdat het moet maar gewoon omdat het zo fijn voelt. Complimenten hebben effect: het stimuleert en boost het zelfvertrouwen. Toch is het niet gebruikelijk om rijkelijk complimenten uit te delen aan mensen in je omgeving. Hoe kan het dat wij in het algemeen liever inzoomen op wat minder goed gaat? Naast het zelf uitspreken en geven van een…
  • Het einde van het jaar: reflectie
    Geschreven door
    Het einde van het jaar: reflectie Nog een laatste slok koffie giet ik naar binnen voordat ik de deur uitga. Buiten is het ijzig koud en pikkedonker. Verrast door de bevroren autoruiten ga ik op zoek naar een krabber. Het is alweer even geleden dat de autoruiten zo bevroren waren. De motor draait als ik met verkrampte en koude handen de laatste restjes ijs weghaal. We zitten bijna in de laatste 10 dagen van 2018. De laatste dagen van het jaar nodigen vaak extra uit tot reflectie en tot het maken van nieuwe plannen voor 2019. Hieronder enkele vragen en opdrachten voor jou om te reflecteren op 2018 Afbakenen Psst, op wat ga je reflecteren? je werk? je gezondheid? je relaties? je gedrag? je gevoel? Zorg…
  • Hoera ik sta voor de klas!
    Geschreven door
    Hoera ik sta voor de klas! Mijn bijdrage aan Hoera ik sta voor de klas! De laatste jaren wordt er steeds vaker negatief gesproken over werken in het onderwijs. De salarissen zijn te laag, de werkdruk is te hoog, de constante veranderingen zijn niet bij te benen, de klassen zijn te groot, de kinderen zijn te lastig en de ouders staan niet naast maar tegenover de leraar.Hoewel we ons realiseren dat voor al deze punten veel te veel voorbeelden te vinden zijn dat het inderdaad ingewikkeld is in het onderwijs, vinden wij het tijd om de positieve verhalen die er ook zijn weer te gaan vertellen. We legden een groep mensen de vraag voor: vertel ons jouw herinnering waaruit blijkt dat er op scholen prachtige dingen…
  • Vergeet je niet?
    Geschreven door
    Vergeet je niet? Op een druilige herfstdag sta ik met mijn mentorklas voor het zoveelste leslokaal. De leerlingen mopperen wat en ik hoor iemand zeggen: “Staat het rooster op shuffle ofzo? Kunnen we niet in één lokaal blijven?” Ik krijg een grijns op mijn gezicht bij het horen van al die opmerkingen als ik met drie volle tassen op mijn schouder de sleutel probeer om te draaien. “Juf, zal ik even helpen?” Graag, dat is fijn. Ik kijk mijn leerlingen aan en een behulpzame jongen pakt mijn tassen. Je puft wat en je vraagt met een verbaasde blik: “wat ik toch allemaal aan het meesjouwen ben.” De deur gaat open en zoals gewoonlijk blijf ik bij de deuropening staan om iedereen gedag te…
  • Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018
    Geschreven door
    Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018 Bijdrage aan de bildung scheurkalender 2018Zondag 5 augustus 2018 Als je de bildungsscheurkalender hebt kun je op 5 augustus 2018 mijn bijdrage lezen. De bildung scheurkalender bevat 365 inspirerende uitspraken. Iedere bijdrage zet aan tot nadenken. De uitspraken worden op de achterzijde in prachtige mini-essays toegelicht door 365 experts die werken in het onderwijs of voor het onderwijs. Helder is dat onderwijs meer omvat dan kennisoverdracht alleen. De Bildungkalender 2018 is 100 procent van én voor onderwijscollega’s. De kalender bevat bijdragen van leraren uit alle geledingen van het onderwijs (so, po, vo, mbo, hbo en wo), maar ook van ouders, leerlingen, studenten, teamleiders, leerlingbegeleiders, remedial teachers, directeuren/rectoren, hoogleraren, lectoren, inspecteurs, beleidsmedewerkers, wetenschappers, leden van de Eerste en Tweede Kamer, leden…
  • De vandaag-is-traagdag
    Geschreven door
    De vandaag-is-traagdag Wanneer maak jij tijd voor je eigen ontwikkeling? Tijd is voor iedereen gelijk. Toch ervaart iedereen tijd anders. Beleving van tijdsdruk is een hot issue. Het aantal uitgebluste mensen neemt schrikbarend toe en de leeftijd wanneer overmatige stress wordt ervaren lijkt steeds jonger van leeftijd te worden. Het lijkt wel of alles steeds snel moet. Snel dit, snel dat. Vink hier, vink daar. Druk, drukker, drukst. Maar wie bepaalt dit? Ik geloofde altijd dat ik mijn eigen beslissingen nam. Dat viel tegen toen ik de vraag van iemand kreeg: “Wie hebben er invloed op jou? Wat is hun aandeel in je beslissing geweest? ” Om prioriteiten te stellen aan hoe jij je tijd wil invullen is zelfinzicht nodig. Heb jij…
  • Hoe je in 10 minuten extreem veel werkvormen maakt
    Geschreven door
    Hoe je in 10 minuten extreem veel werkvormen maakt Hm, wat ga ik deze les doen?’‘Jemig, ik wil een andere werkvorm inzetten, maar het kost zoveel tijd.’‘ Uh, zoiets heb ik al eerder gemaakt maar waar heb ik het ook alweer opgeslagen?‘ In dit artikel deel ik hoe ik in 10 minuten extreem veel werkvormen maak voor mijn lessen. Dat doe ik door iets slims te gebruiken wat ik een werkvormversneller noem. Zoals de naam al aangeeft zijn werkvormen, vormen hoe je jouw lesstof gaat aanbieden. Je kunt digitale werkvormen gebruiken, waarbij je een digitale tool kiest die past bij je lesdoel. Je kunt op papier ook allerlei verwerkingsmanieren aanbieden om voorwaarden te creëren zodat het leerproces wordt aangewakkerd. Veel docenten vinden het lastig om regelmatig van werkvorm te…
© 2018 Loes van Gemert - Lesontwerp - KvK: 67284205