Lees vooral onderstaande niet bij

- GEEN TIJD

- GEEN INTERESSE

Koekeloer en scroll dan niet verder in dit bericht.

Ben je wel bereid, geïnteresseerd en gemotiveerd om te leren? Lees dan verder.

Google: een grote wandelende bieb over grenzen verleggen: mindset. Zelfs een compendium is er te vinden over hoe je je mindset kunt aanpassen. Maar amahoela zo simpel is deze theorie niet he! Dat is echt zo kort door de bocht.

Mindset is geen kunstje om zomaar eens een keer een complimentje te geven of zomaar eens bij stil te staan. Mindset zijn onze overtuigingen over wat iemand kan.

Wat iemand kan:

  1. staat dat voor altijd vast?
  2. kan iemand groeien en beter worden?

Bovenstaande twee worden door Dweck aangemerkt als

  1. vaste mindset (fixed)
  2. groei mindset (growth)

 

mindsetwebsite

Ben je een persoon die openstaat voor leermomenten, wil ontwikkelen en wil groeien en die geen belemmering ziet en alles aangrijpt om te leren? Heb je deze eigenschappen dan spreek je van een growth mindset (op groei gericht). Een growth mindset is een geheel aan overtuigingen dat stelt dat iemands zijn intelligentie kan vergroten of ontwikkelen door inzet, doorzettingsvermogen en door zich te richten op het leerproces.

Het tegenovergestelde is een fixed mindset (vaststaand). Ontwikkeling, verandering en leren is dan in de beleving van die persoon niet mogelijk.  Je zit vast in denkpatronen en staat niet open voor ontwikkelingen. Een fixed mindset is een geheel aan overtuigingen dat stelt dat iemands intelligentie, vaardigheden en talenten bij voorbaat vaststaan.

Een mindset is afhankelijk van veel factoren. Beide mindsets hebben een doel. Ook hebben ze beide voor-en nadelen. Je hebt dan ook niet OF een vaste mindset OF alleen een groeimindset. Het is een mix. Het bewust worden wanneer de een of de andere mindset "de kop opsteekt"  is voor mij persoonlijk zeer zinvol. Als je aan de slag gaat met mindset is het erg belangrijk om ankerpunten te krijgen zodat jij en je leerlingen erop terug kunnen komen als een leerling in de fixed mindset schiet. Daarnaast ook als ze een growth (groei) mindset aangaan.

glashalfleeg

 

Het lukt mij nooit

Juf: ik kan dat echt niet! Ik heb dat nooit gesnapt. Het zijn zinnen die ik dagelijks hoor in mijn lessen. Het is een houding die een leerling aanneemt. Door ervaringen die ze hebben opgedaan. Hele vervelende ervaringen soms. En we zijn mens. Het schuilt in ons om die vervelende ervaringen langer vast te houden. Het zijn overtuigingen die je in de loop der jaren bent gaan geloven.

Maar is het brein wel zo vast? Is dit alles wat eruit te halen valt? Want je kunt het (nog) niet?! Jeeh, wat moet jij vervelende ervaringen hebben opgedaan om zo overtuigd te zijn. Overtuigd te zijn dat het NOOIT anders zal zijn dan het nu is. NOOIT- NIMMER- NOOIT.

"Nobody said it was easy" werd ook een aantal jaren geleden miljoenen keren gezongen door Coldplay

Leren en leven is niet makkelijk. Het vergt meer dan alleen doorzettingsvermogen. Lef hebben het bekende pad te verlaten. Je grenzen te verleggen, keuzes te maken, consequenties te aanvaarden van keuzes, reflecteren, fantaseren en nog veel meer. Vooral gedragsverandering en vorming van jou als persoon!

Uitdagingsgebieden

Afgelopen jaar heb ik mij dan ook afgevraagd waar mijn uitdagingen liggen voor mijn mindset. Via mindsetworks kwam ik 7 uitdagingsgebieden tegen:

1.      Uitdagingen aangaan
2.      Leren van fouten
3.      Accepteren van feedback en kritiek
4.      Uitproberen en toepassen van verschillende strategieën
5.      Doorzettingsvermogen en focus hebben

6.      Risico’s nemen

7.      Hulp vragen / vragen stellen

Bovenstaande zijn een soort bouwstenen waar jij jezelf kunt afvragen of je die al volledig benut. De bouwstenen kunnen richting geven waar je heen wil.

Situatie afhankelijk

Aangezien mindset situatieafhankelijk is keek ik in het algemeen naar een aantal gebieden van de wheel of live (levenswiel). Ik heb er onderstaande tabel van gemaakt.

Ik scoorde mezelf op een schaal van 1 t/m 10.

Heb je andere levensgebieden die je wil analyseren dan maak je daar een tabel voor.

levenswiel
invul

Het gaf mij inzicht. Wat mij nog meer inzicht gaf is hoe ik het zelf kon toepassen als iets niet lekker liep of fout ging.

Gedragsverandering start met de bewustwording van jezelf. Hoe handel jij eigenlijk heel de dag door? Wanneer schiet jij in een vaste mindset?

Vervolgens krijg je belangstelling in de materie. Je leest en bekijkt wat er voor handen is.

Je beoordeelt allerlei stukken en beslist wat je aanspreekt. Juiste bronnen zijn daarbij essentieel.

Als laatste maak je voor jezelf de stand op of je over de streep bent of deze theorie iets voor je is de ja of nee.

Let op dat is niet van vandaag op morgen gebeurd. Gedragsverandering duurt jaaaaaaaaren- de aanzet ertoe kun je nu wel inzetten maar volhouden is het ultieme proces van een groeiende mindset. Een vaste mindset is daar onderdeel van.

Ik ben liefhebber van de video's van Margriet Sitskoorn. Zij verricht onderzoek naar de relatie tussen hersenen en gedrag. Zij is auteur van de bestseller "Het maakbare brein".

Belangstelling voor deze theorie start onder andere met hoe werkt het brein? Dju het brein! Margriet legt in video's uit wat zij vanuit wetenschappelijk oogpunt heeft bestudeerd.

Kijk echt haar video's waar ze met voorbeelden laat zien hoe hersenen werken en geef dit door aan je studenten.

Deze video gaat over manipulatie van de hersenen en is zo verhelderend:

https://www.youtube.com/watch?v=66RrYRvZKA0

Of deze:

https://www.youtube.com/watch?v=66RrYRvZKA0

Mindset spreekwoorden

Er zijn diverse opdrachten te vinden om aan de slag te gaan met mindset. Zelf heb ik daar handgetekende spreekwoorden kaarten aan toegevoegd om actief met mijn studenten aan de slag te gaan om beide mindsets te herkennen en rangschikken.

Startopdracht

Leg op de tafels de plaat met diverse spreekwoorden. Wat betekenen de spreekwoorden? Gebruik eventueel een blad waar ze de antwoorden op kunnen noteren (klik voor anntwoorden van de spreekwoorden).

Vervolg spreekwoorden kaarten

Rangschik de spreekwoorden kaarten naar een fixed mindset of een growth mindset.

Kopieer de 20 kaarten met spreekwoorden, lamineer de vellen en knip de kaarten los. Laat de leerlingen de spreekwoorden benoemen, verklaren en rangschikken.

Tip: Zorg dat je meerdere sets maakt zodat leerlingen meerdere spreekwoorden kunnen rangschikken.

 

Download de handgetekende spreekwoorden

Laat een reactie achter