Hieronder heb ik acht kennismakingsactiviteiten voor je op een rij gezet.

1.Namenwoordzoeker

Maak een woordzoeker met alle namen van een nieuwe klas er in verstopt. Zet de namen niet op het blad, ze moeten dus de namen aan elkaar vragen en dan zoeken. Gebruik:  https://woordzoekerfabriek.nl/ (betaald / onbetaald) of een andere website hiervoor.

Verzin ook een mooie oplossingszin.

puzzel

2. Bal

Kennismaken door middel van een bal. Bij de Action zijn mooie en goedkope ballen te krijgen. Wil je een mooie bal met insteekhoezen kijk dan eens hier.

Schrijf met een stift een aantal vragen op. Ga in een kring staan en gooi de bal. De leerling die de bal vangt mag een vraag beantwoorden. Een leuke manier om een gesprek op gang te brengen.

3. Placemat

Je kunt dit werkblad / placemat gebruiken als voorbereiding voor je studenten om zichzelf voor te stellen.

Zo krijgen studenten:
♡ de kans om zich voor te bereiden. Je geeft ze bedenktijd om gedachten om te zetten in woorden.

Tip: wellicht heb je voor iedereen die invult een schrijfblad / los papier nodig want er is minimale schrijfruimte in het paspoort zelf.

Jij bepaalt de vervolgactiviteit. Je kunt ze:

♡  samen laten uitwisselen
♡  je kunt daarna een kennismakingsbingo doen
♡  je laat ze het werkblad kleuren
♡  je laat ze het werkblad toevoegen aan een portfolio
♡  je gebruikt het werkblad om met ouders te bespreken op de ouderavond

4. Schrijf een brief aan de toekomst

Deze activiteit gaan leerlingen nadenken over hoe ze de (nabije) toekomst voor zich zien. De leerlingen schrijven een brief waarin ze aan hun toekomstige ik adviezen geven, of waarin ze vragen of bepaalde doelen al behaald zijn. Ook schrijven ze in deze brief wat ze op dit momenten vinden, of ze tevreden zijn over hun huidige leven.

Het leuke van deze activiteit is om de brieven aan het einde van het schooljaar weer terug te geven aan de leerlingen, of zelfs een aantal jaren later bij hun diploma-uitreiking.

De leerlingen kunnen de volgende punten verwerken in hun brief:

Beste ik, …

  • Omschrijf hoe het nu gaat. Wat gaat goed? Wat loopt minder?
  • Hoe gaat het thuis? Welke mensen zijn belangrijk voor je?
  • Welke doelen stel je jezelf nu? Wanneer wil je deze doelen behaald hebben?
  • Welke tips zou je jezelf geven? Wat hoop je in de toekomst anders te zien?
  • Welke wensen heb je voor de toekomst?

Tip: Zorg voor mooi briefpapier en enveloppen.

 

brief aan toekomst

5. Maak je eigen rapport

Laat de leerlingen aan de start van het jaar hun eigen diploma (of rapport) maken. Hoe gaan ze scoren voor bepaalde vakken, hoe gaan ze de voldoende voor elkaar krijgen en hoe gaan ze mogelijke onvoldoendes voorkomen? Welke vakken moeten extra de aandacht krijgen het komende jaar of de komende periode.

Zorg er als docent wel voor dat je door hebt of dat leerlingen zichzelf over- of onderschatten. Ga met het rapport (wat de leerling zelf heeft ingevuld) regelmatig het gesprek aan met de leerling om het cijfer bij te sturen.

Deze opdracht kan natuurlijk ook heel goed na een rapport gedaan worden.

diploma

6. Paspoort

Tijdens mijn mentorles laat ik onderstaande twee bladzijden invullen met steekwoorden. Van de invulvakken kiezen ze vervolgens een “vak” dat ze verder schriftelijk gaan toelichten en uitwerken.

7. Visualiseren

Laat de leerlingen de vakantieperiode visualiseren. Een digitale variant: Gebruik de afbeelding als frame en laat de leerlingen foto's toevoegen.

Afbeelding de vakantie van

8. Pot

Alle spelers gaan in een kring zitten. Ze weten nog niet dat het hier om een spel gaat, maar denken dat er regels zullen worden uitgelegd, of andere huishoudelijke mededelingen worden gedaan. Ondertussen laat de docent een snoeppot rond gaan met kleine snoepjes er in. Ze mogen er nog niet van eten. Iedere leerling kiest zelf hoeveel snoepjes ze pakken Als iedereen een paar snoepjes heeft, legt de docent uit dat dit een spel is. Elke speler moet nu zijn snoepjes tellen, en net zoveel over zichzelf vertellen als dat hij snoepjes heeft gepakt.

Variatie: In plaats van snoepjes kun je natuurlijk ook iets anders nemen, al dan niet in thema, bijvoorbeeld kleurpotloden, velletjes WC-papier, etc.

pot choco

Ik wens je een fijne start van schooljaar 2020-2021.

Wil je nog meer leren en jezelf uitdagen kijk dan eens bij mijn online trainingen.

2 reacties

  1. marielle heesakkers op augustus 23, 2020 om 7:36 pm

    Dank je wel voor de leuke activiteiten. Morgen begint de school weer en heb ik gelijk introductie met mijn mentor klas en ik was nog even op zoek naar wat leuke oefeningen.

    Groet Marielle

    • Loes van Gemert op augustus 24, 2020 om 12:55 pm

      Veel plezier en ik hoop dat je een fijne kennismaking hebt ervaren.

Geef antwoord Antwoord annuleren